Ramoen satser mer på rødfisk, som følge av kvotenedganger. – Her er kvotene forholdsvis høye og prisene er på vei oppover, sier Ramoen-skipper Lasse Sætre.
Året går snart mot en slutt. Fiskerinæringen står – og har stått – overfor kvotenedganger. Vi tok en prat med Ramoen for å høre hvordan de oppsummerer året. Fabrikktråleren var i fjor på topp i fangstinntekter.
– Det har vært noen bra år innen fiskeri med forholdsvis høye kvoter og gode priser, delvis takket være gunstig valuta. Samtidig har vi opplevd nedgang i både inntekter og kvoter de siste årene. 2024 ser likevel ut til å bli et greit år for oss – gitt de nevnte utfordringene, sier skipper Lasse Sætre på fabrikktråleren Ramoen.
Da han startet som skipper i 2019, var han en av landets yngste trålerskippere. Det var i 2017 at han begynte å jobbe for Ramoen.
– Fiskeri har alltid vært naturlig for meg. Jeg har gått gradene fra messegutt til fabrikkformann til dekksmann til styrmann og nå skipper.
Torskekvoten for 2025 er den laveste siden 1991. Totalkvoten for nordøst-arktisk torsk for 2025 er satt til 340 000 tonn. Det innebærer en nedgang på 25 prosent fra årets kvote. Som et resultat av kvotenedganger gjennom flere år, har salg av rødfisken snabeluer blitt et stadig viktigere marked for Ramoen.
– Snabeluer er et viktig fiskeri for oss. Kvoten er forholdsvis høy og prisene er på vei oppover. Det er Japan som er det viktigste markedet og de skriker etter snabeluer; de vil bare ha mer og mer.
Bestandene på snabeluer er per i dag i relativt god forfatning og høstes på bærekraftige nivåer. Snabeluer vokser sakte og har en lang levetid, noe som gjør arten sårbar for overfiske. Derfor har historisk strenge reguleringer vært nødvendige for å balansere bærekraftig fangst med bevaring av bestanden.
For 2025 er det fastsatt en totalkvote for snabeluer på 67 191 tonn. Dette er en nedgang på 2 973 tonn fra i år. Norges del av kvoten vil være 46 378 tonn.
Fiske etter snabeluer foregår hovedsakelig i januar og februar, med fredning fra 1. mars til 9. mai. Sesongen fortsetter fra mai til september. Ramoen fisker vanligvis ved Tromsøflaket og Bjørnøya, men testet også områder rundt Svalbard i år, noe de planlegger å gjenta neste år. Fangsten skjer nesten utelukkende med flytetrål:
– Da blir miljøgevinsten større, fordi vi bruker mindre drivstoff. Flytetrål er også ideelt for å unngå mest mulig bifangst.
Norsk fiskeri etter snabeluer ble miljøsertifisert (MSC) i fjor. Dette er viktig for å nå de globale markedene, da de i stadig økende grad etterspør bærekraft og ettersporbarhet.
– Vi driver et bærekraftig og miljøvennlig fiskeri. Kvalitet er 100 prosent viktig for oss. Det at snabeluer fikk MSC-sertifisering, er selvfølgelig gull verdt for oss når vi skal eksportere fisken.
Bærekraft gjenspeiler all aktivitet til Ramoen. I august ble det kjent at fabrikktråleren har tatt i bruk en nyskapende produksjonslinje for å ta vare på fiskeskinnet. Med det, når de målet sitt om å utnytte 100 prosent av fisken om bord.
I september la Sætre ut på sin siste tur med Ramoen for året, der de fisket etter sei. Nå ser han frem til en rolig jul før ny fiskesesong.
– Livet på havet er alltid spennende. Du blir aldri utlært, sier han med et smil.
Gå til siden for dynamiske minstepriser for en full oversikt over gjeldende dynamiske minstepriser.
Åpne vedlagt PDF i link under for å lese hele saken.