Aktuelt - Oct 14, 2024

Bretter opp ermene

Skalldyrsesongen er godt i gang, men hvordan er egentlig markedet? Hitramat og SilverSeafood melder at fjoråret var sterkere – men er optimistiske.

Bretter opp ermene
SKALLDYR: SilverSeafood og Hitramat er klare for en aktiv høst og vinter. Foto: Tone Molnes

– Vi startet sesongen i juni tre uker senere enn normalt, så vi har hatt et redusert antall i volum sammenlignet med fjoråret. Målet for året er å ta imot 3.500 tonn råstoff i fabrikken, men vi ligger noe bak skjema. Det har også vært mer krevende å selge i 2024 enn i toppåret 2022. Den tidlige varmeperioden i sjøen, som har vært unormal, har påvirket biologien i sjøen med tilhørende konsekvens på volumutvikling, sier Kjetil Bjerkestrand, administrerende direktør i Hitramat.

HitraMat AS er Norges ledende og Europas største aktør innen prosessering av taskekrabbe. Selskapet selger også andre lokalt høstet skalldyr, som kamskjell og sjøkreps. De er lokalisert på Hitra Fiskerihavn og ligger i det største fangstområdet for taskekrabbe i landet.

NORGESLEDENDE: Kjetil Bjerkestrand er administrerende direktør i Hitramat, Norges ledende og Europas største aktør innen prosessering av taskekrabbe. Foto: HitraMat

Bjerkestrand sier at årets utfordringer var ventet, gitt fjoråret. 2023 var preget av betydelige kostnadsøkninger, et svakt og urolig marked både nasjonalt og internasjonalt og redusert kjøpekraft. På grunn av fjorårets utfordringer, reduserte HitraMat årets mottakskapasitet med to stasjoner.

SJØKREPS: Silver Seafood er kjent for høykvalitetsprodukter av fisk og skalldyr, men de er mest kjent for sin signatur som er sjøkreps.
Truffet av kvotenedgang

Silver Seafood er blant dem som leverer krabbe til nettopp HitraMat. Krabben blir levert fra deres mottak på Midsund, som ligger innenfor området til Surofi – fiskernes salgsorganisasjon.

Se oversikt over Surofi sine mottak

Jim Martin Sørlie, med-gründer i Silver Seafood, forteller – slik som Bjerkestrand – om et forventet utfordrende 2024. Han er medeier av selskapet sammen med Preben Godø og Sjøvik Group.

– Vi har hatt oppgang på noen produktlinjer. Vi, som svært mange, ble truffet av kvotenedgang på torsk og kongekrabbe. Det går jo i svingninger, men vi er i sunn drift, sier Sørlie.

Midsund-selskapet Silver Seafood er kjent for høykvalitetsprodukter av fisk og skalldyr. De har mange lokale båter som leverer både fisk, krabbe og hummer – men de er mest kjent for sin signatur som er sjøkreps.

Sørlie forteller at 2023 var et veldig bra år for dem, selv med alle utfordringene i næringen. De hadde driftsinntekter på 145 millioner, opp fra 118 millioner kroner i 2022.

– Markedet var sprekere i fjor. Vi ligger litt bak fjorårets omsetning på denne tiden. Vi må øke aktivitetsnivået i markedet for å holde posisjon vi ønsker.

Jim Martin Sørlie (f.h.) og Preben Godø er med-gründere av Midsund-selskapet Silver Seafood. Foto: Tone Molnes
– På vei opp igjen

Men hvordan ser Hitramat og SilverSeafood for seg at resten av høsten og vinteren blir?

Bjerkestrand synes det er vanskelig å spå, men sier at tallene er i ferd med å utvikle seg i positiv retning igjen – selv om også dette året gir mindre lønnsomhet i hele verdikjeden:

– Vi er på vei opp igjen, selv om markedet fortsatt er langt fra normalt. Krabbe er et veldig sesongoppfattet produkt; som vi gjerne forbinder med sommer og sol. Vi er opptatt av å få frem at krabbe kan spises året rundt. Krabbe er faktisk på sitt beste, biologisk sett, i september og oktober, sier han, og legger til:

– Vi har også en utfordring med å nå nye generasjoner, som ofte ikke vet hvordan de skal tilberede krabbe. Her vil vi fortsette å samarbeide med Norges Sjømatråd og andre bransjeaktører som er opptatt av å sikre en fremtidig krabbebransje for nye generasjoner av krabbespisere. Et viktig virkemiddel for å treffe nye målgrupper, er å dele oppskrifter og ulike måter å tilberede denne fantastiske sunne proteinkilden, sier en optimistisk Bjerkestrand.

Sørlie i Silver Seafood er også positiv:

– Nå når det er høst går vi over til taskekrabbe og hummer. Det er heller ikke lenge til julebordsesongen, og enkelte år er det svært hektisk. Det er mange som liker å spise skalldyr frem mot jul og går oftere på restauranter. Folk bruker generelt mer penger i november og desember. Deretter tror vi det blir en tøff vinter for flere arter, men vi er klare til å jobbe aktivt i markedet hver dag.

Sørlie opplyser at 70 til 75 prosent av kundene faller inn under eksportmarkedet deres, med hovedkunder i premium-markeder i Europa, USA og Asia. I Europa er de viktigste landene Frankrike, Spania, Italia, Nederland og Belgia.

Gå til siden for dynamiske minstepriser for en full oversikt over gjeldende dynamiske minstepriser.

Åpne vedlagt PDF i link under for å lese hele saken.