I henhold til Lov om førstehandsomsetning av viltlevande marine ressursar (fiskesalslagslova) av 21. juni 2013 § 8 skal førstehåndsomsetning av viltlevende marine ressurser skje gjennom eller med godkjenning av et fiskesalgslag.
Med hjemmel i fiskesalgslagslovens § 10 kan salgslagene avgjøre hvilke omsetningsformer som kan benyttes og tilhørende salgsvilkår. Dette rundskrivet beskriver de spesielle salgsvilkår som Surofi har fastsatt i forbindelse med innføring av auksjonsplikt for sei og torsk. Rundskrivet gjelder for fiskefartøy som fryser hele eller deler av fangsten om bord.
Surofi har tidligere fastsatt regelverk for lagersalg (auksjon av fisk fra lagersted på land), jfr Rundskriv 1 – 2014, Regelverk for kortsiktige kontrakter, jfr Rundskriv 1 – 2016 og Regelverk for langsiktige kontrakter, jfr Rundskriv 2 – 2016. Disse vil fortsatt gjelde. Ved eventuell motstrid har regelverket i nærværende rundskriv forrang.
Som en prøveordning pålegges reder, for produkter som er sløyd og hodekappet (uavhengig av type kutt) og fryst om bord, å tilby minst 50 % av de fastsatte kvoter av torsk og sei på auksjon på de vilkår som fremgår nedenfor.
Følgende kvoter omfattes av auksjonsplikten:
Fisk som er solgt under tilbudsplikten trekkes eventuelt fra beregningsgrunnlaget for auksjonsplikten. Ved eierskifte innenfor kvoteåret (inkl eventuell strukturering) overtar kjøper status for oppfyllelse av auksjonsplikten for overtatt(e) kvotesett fra selger og må sørge for at auksjonsplikten blir oppfylt samlet for hele året.
Salgslagene beregner en felles referansepris («dynamisk markedspris») basert på oppnådd vektet snittpris fra auksjon og kontrakter i de aktuelle salgslag over siste tidsperiode (normalt 2 uker). Referanseprisen beregnes for hvert enkelt produkt/redskap og oppdateres daglig.
For fisk som omfattes av auksjonsplikten er det fastsatt to alternative sett av regler for gjennomføring av salget (nedenfor beskrevet som alternativ 1 og 2). Reder avgjør for hvert enkelt salg hvilket av disse to regelsettene han ønsker å benytte seg av:
Alternativ 1 – Akseptpris settes lik eller lavere enn referansepris. Reder velger å sette akseptprisen i auksjonen lik eller lavere enn referanseprisen. Startpris i auksjonen kan settes lik akseptpris, men reder kan velge å sette denne lavere. Hvis auksjonen ikke fører til salg, tilbakeføres partiet til fri disposisjon for rederi. Rederi kan da velge å skrive kontrakt eller ta partiet ut på ny auksjon.
Alternativ 2 – Akseptpris settes høyere enn referansepris. Reder velger å sette akseptpris høyere enn referanseprisen. Startprisen kan ikke settes høyere enn referanseprisen. Hvis auksjonen ikke fører til salg, tilbakeføres partiet til rederi, men med følgende heftelser:
Auksjonsplikten vil bli fulgt opp på fartøynivå gjennom året, i dialog med rederi. Auksjonsplikten gjelder uavhengig av landingssted i Norge eller utlandet og følges opp på aggregert nivå ved utveksling av landings- og omsetningsdata mellom de aktuelle salgslag. Salgslaget i det distrikt hvor fartøyet er registrert i merkeregisteret, har ansvaret for å holde samlet oversikt om oppfyllelsen av auksjonsplikten til enhver tid og informere reder. Oppfyllelsen av auksjonsplikten måles ut fra rundvekten i henhold til fastsatte omregningsfaktorer på de produkter som reder tilbyr på auksjon. Avregningsperioden er for hvert enkelt kvoteår.
Rederiene har ansvar for at auksjonsplikten oppfylles. Surofi vil i samarbeid med øvrige aktuelle salgslag og i nær dialog med rederne bidra til at auksjonsplikten er oppfylt ved årets slutt. Fartøy med lav auksjonsandel kan bli fratatt muligheten til alternativ omsetning (kontrakt) mot slutten av året dersom Surofi anser det nødvendig for å nå opp i 50 % auksjonsandel. Dersom det likevel skulle oppstå situasjoner som gjør at kvantum tilbudt på auksjon ikke når 50 %, vil det for vedkommende rederi bli fastsatt en høyere auksjonsandel i det påfølgende år.
Regelverket i dette rundskrivet gjelder for fangst som landes fra og med kvoteåret 2022.
Denne forskriften er bare tilgjengelig som PDF-vedlegg.