Innhold
Innhold
Artikkel

Sprell levende sjøkreps fra Midsund

Mellom fjell og fjorder, i havgapet mellom Molde og Ålesund, ligger Midsund. Her finner vi et vitalt fiskerimiljø, og midt i det hele: Silver Seafood. Det som startet med en båt, en idé og en drøm om å kunne levere sjømat av høy kvalitet, har i dag blitt en merkevare med global rekkevidde.

Sammen med Jim Martin Sørlie startet Preben Stefanussen Godø Silver Seafood i 2012. Det første hele driftsåret omsatte de for tre millioner kroner. To år etter var de opp i nesten syv millioner. Selskapet ble Gasellebedrift på Gasellebedrift, og har bygget seg opp til å bli en av verdens ledende leverandører av levende sjøkreps. Nå omsetter de for 145 millioner kroner, og er fortsatt i vekst.

– Hadde det ikke vært for pappa og denne båten her, så tviler jeg på at vi hadde stått her i dag, sier Preben og nikker bort mot Atle Godø. Det hele startet nemlig med Atle og broren Jostein. Den gangen med krabbe, som han fisket og leverte fra sjarken "Frida".  

Etter å ha steamet lange avstander for å levere fangst, så Atle behovet for en lokal mottaksløsning. Løsningen ble å kjøpe et nedlagt slakteri i Vølen på Midsund, og etter hvert oppgraderte Preben og Jim med større lokaler i Sjøvika like rundt neset ute i øyriket Midsund.

Engasjert og stå på

Atle Godø har altså vært med å bidra til konseptet helt fra starten, og kjenner både havet og folkene som lever av det bedre enn de fleste.  
– Du må være engasjert og stå på, det er det som gjør at du får til noe i dag, sier han – og peker på innsatsviljen som preger både fiskerimiljøet på Midsund og i Silver Seafood.

Preben ler, og sier at han sikkert har arvet litt ADHD fra faren – det må være derfor han trives så godt med å bruke kroppen og alltid ha noe å gjøre. Den felles driven og engasjementet skinner gjennom når de to forteller om reisen.

Lokal forankring, kompromissløs kvalitet

Silver Seafood har lokale eiere og gründere i aktiv ledelse. Et tett samarbeid med de lokale fiskerne er selve fundamentet i selskapets drift. Fiskerne sørger for at lokale råvarer som fisk, sjøkreps, hummer og taskekrabbe stadig kommer inn på mottaket.

– Fiskerne og mottaket er gjensidig avhengige av hverandre. Den ene hadde ikke eksistert uten den andre, sier Preben.

Suksessen er ikke tilfeldig. Den er bygget på lokal forankring, kompromissløs kvalitet og sterke relasjoner. Silver Seafood kjøper råvarer direkte fra lokale båter, og tilbyr fiskerne det de trenger: agn, bur og fleksibilitet på levering.  

– Alt handler om å legge til rette for fiskerne. De skal få være på sjøen og fiske, ikke bruke tid på alt mulig annet, sier Preben.

Hadde det ikke vært for pappa og denne båten her, så tviler jeg på at vi hadde stått her i dag, sier gründer Preben Stefanussen Godø i Silver Seafood, og nikker bort mot Atle Godø (til venstre). Det hele startet nemlig med pappa Atle. Den gangen med krabbe, som han fisket og leverte fra sjarken "Frida".

Suksessen er ikke tilfeldig. Den er bygget på lokal forankring, kompromissløs kvalitet og sterke relasjoner.

Preben GodøProduksjonsleder og eier
Og fiskerne leverer

I dag er det rundt 25 båter som bidrar til å holde hjulene i gang hos Silver Seafood. Båtene kommer inn med sjøkreps, krabbe og hummer, fanget med teiner – en skånsom og bærekraftig metode som ivaretar både havbunn og bestand.

På verdensbasis er teinefangst unntaket – det meste tas med trål. Men Silver Seafood har valgt det mest skånsomme alternativet, og krever at fangsten som leveres er av høy kvalitet. Krepsen flyttes raskt fra båten og inn på mottaket. Hvert individ kontrolleres og veies.

Friske råvarer er avgjørende for kundene. Derfor samarbeider Silver Seafood med mindre fiskebåter som kan levere daglig. Dette gir ikke bare bedre kvalitet, men også trygghet og forutsigbarhet i hele verdikjeden. Sjøkreps fra Midsund er blitt et begrep i seg selv. Fordi kvaliteten er høy, og fordi det står mennesker bak som vet hva de driver med.

Men det er ikke bare fiskerne og mottaket som er berørt. Flere i lokalsamfunnet på Midsund bidrar. Det være seg lastebåter eller varebiler som frakter hundrevis av tonn med agn, eller som snur seg rundt for å rekke fergen - for at eksporten av levende sjøkreps ikke stopper opp. Et operativt mottak i Midsund er også viktig for å sikre rekruttering blant yngre fiskere, og for å bevare viktige arbeidsplasser både til sjøs og på land.

Dedikert og pålitelig

Gründerne Preben og Jim Martin har bygget et lag. Et dedikert pakketeam med spisskompetanse på levende skalldyr. Folk som vet hva de driver med, og som har vært med å bygge opp kvaliteten selskapet er kjent for.

Kommunikasjonssjef Maja Håbet har fulgt utviklingen som «potet» fra innsiden i Silver Seafood siden 2020.

– Det er et fantastisk pakketeam som står her, som gjennom flere år har fått erfaring og spisskompetanse innen håndtering av levende skalldyr. Den håndteringen er helt avgjørende for at sjøkrepsen skal komme sprell levende fram til sluttkunden på andre siden av verden, sier hun.

– Det handler om pålitelighet. Vi sier sjelden nei til fiskere. Og vi leverer det vi har lovet, hver eneste uke. Det vet kundene våre – både lokalt og internasjonalt. Derfor kjøper high-end restauranter i Europa, USA og Asia sjøkreps fra Midsund. Fordi den er noe spesielt. Fordi det står folk bak som bryr seg, avslutter gründer Preben Stefanussen Godø.

 
Krepsen skal sprelle når den kommer frem til kjøkkensjefen på den andre siden av verden, sier kommunikasjonssjef Maja Håbet i Silver Seafood.
Tilbake til oversikt