Aldri før har verdiene av fisk og skalldyr som ble omsatt i Surofi vært høyere enn i 2022. Rekorden fra 2019 ble ettertrykkelig slått og for første gang passerte omsetningen 3 milliarder kroner (og med god margin). For meg ble dette året en stor overraskelse. Vi kom riktignok ut av pandemien langt bedre enn vi kunne håpe på og prisene ved inngangen til 2022 var på rekordnivå etter solid oppgang gjennom året, med andre ord så startet vi 2022 med rennfart! Året ble likevel mye bedre enn jeg hadde sett for meg med 50 % stigning i omsetningsverdi, i all hovedsak som følge av prisstigning.
Våre tall avspeiler et historisk godt år for eksport av norsk fisk. Sjømatrådet har pekt på at norsk fisk er en ettertraktet global handelsvare, som selges til mer enn 150 land! Det norske opphavet er kjent og etterspurt i markedet. Dette er viktig, men forklaringen på den ekstraordinært gode utviklingen i 2022 ligger nok hovedsakelig i andre forhold. Den brutale krigen som Russland startet mot Ukraina i februar 2022, skapte store endringer i varehandelen og prisene på drivstoff, strøm og transport og andre innsatsfaktorer ble nærmest over natten mye høyere. Dette førte til at alle produkter ble mye dyrere. Også matvareprisene føk i været. Dette har dratt med seg også prisene på fisk og annen sjømat. Svekkelse av den norske krona har også gitt et bidrag til de økte eksportinntektene.
Men vi må ikke bli euforiske. Det er positivt at sjømatnæringen går godt, og jeg håper at også sjømatindustrien på land har lagt bak seg et godt år. Det er et faktum at inntekten til forbrukerne rundt om i verden ikke har fulgt med prisveksten. Dette må nødvendigvis overtid påvirke etterspørselen etter både sjømat og andre varer, endre folks vaner og preferanser. Ikke noe år er det forrige likt, det blir spennende å følge med utover i 2023!
Ved forrige årsskifte innførte salgslagene auksjonsplikt på fryst HG av torsk og sei, slik at alle rederier må legge minst 50 % av disse artene ut på auksjon. Dette for å sikre at mer fisk blir tilgjengelig på et åpent marked, ikke minst av hensyn til industrien som har behov for råstoff til sin produksjon. Surofi har også tidligere hatt relativt høy andel av disse artene på auksjon. Auksjonsandelen (andelen som ble solgt på auksjon) økte for sei fra 73 til 76 % i 2022, på torsk fra 58 til 73 %. Innføringen av auksjonsplikt er positivt omtalt i rapporten fra bearbeidingsutvalget som kom for ett år siden. Surofi har i all hovedsak fått positive tilbakemeldinger etter at auksjonsplikten ble innført. Vi registrerer at kjøperne ønsker ordningen utvidet og at elementer i regelverket blir vurdert. Ordningen fortsetter som planlagt også i 2023. Den skal evalueres av Nofima gjennom et FHF-finansiert prosjekt, som er forlenget med et år slik at også 2023 kan inngå i evalueringen. Det er bra! Det er viktig å huske at 2022 var preget av sterk etterspørsel og stigende priser. 2023 kan gi andre erfaringer, som kan være nyttige i evalueringen.
Våre tall avspeiler et historisk godt år for eksport av norsk fisk.
Sjømatrådet har pekt på at norsk fisk er en ettertraktet global handelsvare, som selges til mer enn 150 land!
Det var et historisk styrevalg i Surofi sitt årsmøte i 2022. Det ble da valgt inn to kvinnelige styremedlemmer. To av til sammen seks eiervalgte styremedlemmer er nå kvinner, et langt skritt mot en god kjønnsbalanse i styret.
Like før jul i 2022 sendte regjeringen på høring et forslag om bedre kjønnsbalanse i ledelsen i norske selskaper. Dette inkluderer også samvirkeforetakene. Regjeringen foreslår å innføre krav om at begge kjønn skal være representert med minst 40 prosent i styrene i norske selskaper. Selv om det fortsatt er stor mannlig dominans blant medlemmene, blir det heldigvis stadig flere dyktige kvinnelige fiskere. Surofi støtter regjeringens forslag. Jeg er glad for at de styrende organene i Surofi, dels gjennom valget i fjor og høringsuttalelsen til regjeringens forslag, også på dette området er fremsynt og ser muligheten for å tilføre Surofi mer og bredere kompetanse.
Før har denne «lederen» vært en del av den trykte årsrapporten til Surofi. Nå er den tiden over. Årsrapporten har blitt digital også hos oss. Den består av frittstående deler, ikke av et sammenhengende dokument i innbunden perm. Elementene som den digitale årsrapporten består av, kan leses når som helst og uavhengig av hverandre på Surofi sin nettside. Slik blir den også mer relevant og tilgjengelig for flere. Den delen av årsrapporten som formelt skal behandles på Surofi sitt årsmøte, kan i tillegg skrives ut i et hensiktsmessig format, om ønskelig.
Surofi skal være en attraktiv, moderne og fleksibel samarbeidspartner i førstehåndsomsetning av fisk. Surofi har knyttet til seg flere eksterne samarbeidspartnere som bidrar til nytenkning i teknologisk utvikling og kommunikasjon. I 2022 fornyet vi de åpne nettsidene på surofi.no. I år fortsetter vi med videre utvikling av«min side» både med tanke på brukervennlighet og mer funksjonalitet. Målet er å øke sørvisgraden overfor våre kunder, både fiskerne og kjøperne.